Eγκρίσεις Τύπου & Διαδικασίες Ελέγχων από Dekra
Στο παρόν περιγράφεται η αναγκαία διαδικασία για την υποβολή αιτήματος από τους κατασκευαστές οχημάτων προς την DEKRA για την διενέργεια των ελέγχων που απαιτούνται ώστε να εκδοθεί η έγκριση τύπου από το Ελληνικό Υπουργείο Μεταφορών. Προϋποτίθεται ότι ο κατασκευαστής έχει ήδη υποβάλλει στο ΥΜΕ τον φάκελο με τα δικαιλογητικά που απαιτούνται από τους κατασκευαστές οχημάτων.
A. Προ-απαιτούμενα Προσφοράς:
Ο κατασκευαστής ο οποίος επιθυμεί να του αποσταλεί μια προσφορά από την DEKRA με εκτίμηση του κόστους και του χρόνου των ελέγχων που απαιτούνται βάσει της τρέχουσας νομοθεσίας για την έκδοση μιας έγκρισης τύπου σε οποιοδήποτε όχημα, θα πρέπει να αποστείλει σε ψηφιακή μορφή (στο info.automotiveservices.gr@dekra.com ), τα ακόλουθα:
(1) Συμπληρωμένο ανάλογα με την κατηγορία του οχήματος, το αντίστοιχο «Έντυπο Πληροφοριών» ή «Information Document», σε επιστολόχαρτο με το λογότυπο του κατασκευαστή, με αύξοντα αριθμό του κατασκευαστή ή του μηχανολόγου, ημερομηνία και υπογραφή. Σε αυτό συμπεριλαμβόνονται ως παραρτήματα :
(α) το πλήρες Μηχανολογικό Σχέδιο του οχήματος - εάν υπάρχουν παραλλαγές οι οποίες είναι επιθυμητό να ενταχθούν στην ίδια έγκριση τύπου, θα πρέπει να απεικονίζονται και αυτές επίσης - στο σχέδιο θα πρέπει να υπάρχει ακόμα η θέση & το σχεδιάγραμμα της πινακίδας του κατασκευαστή (*) καθώς και της πινακίδας κυκλοφορίας (με διαστάσεις) & δύο φωτο του οχήματος εφόσον έχει ήδη κατασκευαστεί εμπρός και πίσω σε γωνία 3/4,
(β) ο "Πίνακας Απαιτήσεων" με την διαθέσιμη τεκμηρίωση δηλ. υφιστάμενες εγκρίσεις τύπου ή/και πιστοποιητικά ή/και test report του βασικού οχήματος ή των εκάστοτε υποσυστημάτων ή συσκευών που απαιτεί η εκάστοτε τρέχουσα νομοθεσία και την πιστοποίηση παραγωγής εάν απαιτείται και εάν έχει εκδοθεί,
(γ) Τα αντίγραφα των παραπάνω αναφερθέντων πιστοποιητικών (π.χ. προστατευτικών διατάξεων, φώτων, φρένων κλπ),
(2) Γραπτό Αίτημα με e-mail από τον κατασκευαστή, στην οποία θα αναφέρει αναλυτικά τα στοιχεία του (πλήρης επωνυμία, πλήρης διεύθυνση, ΑΦΜ, τηλ. επικοινωνίας), ποιο είδος εγκρίσεως επιθυμεί (ευρωπαϊκή ή εθνική μικρής σειράς ή μεμονωμένη), τον αριθμό και την ακριβή κατηγορία του οχήματος/ων (π.χ. Ν2 ή Ο4 κλπ). Επιπλέον στην αίτηση αυτή, ο κατασκευαστής θα πρέπει να δηλώνει ότι «ΔΕΝ έχει υποβάλλει την ίδια αίτηση σε άλλον φορέα της ευρωπαϊκής ένωσης».
B. Σύνταξη & Αποστολή Προσφοράς:
Αφού παραληφθούν από την DEKRA τα ανωτέρω προαπαιτούμενα και εξετάστουν από τους επιθεωρητές, θα αποσταλεί στον κατασκευαστή μια προσφορά με το προϋπολογιστικό κόστος και τις υπόλοιπες λεπτομέρειες, για την ανάληψη των σχετικών ελέγχων και την σύνταξη των τεχνικών υπομνημάτων που απαιτούνται από το ΥΜΕ για την έκδοση της έγκρισης τύπου. Όλες οι προσφορές προϋποθέτουν την ύπαρξη των αναγκαίων πιστοποιητικών ή test report για την κάλυψη των απαιτήσεων της 2007/46 ή των εναλλακτικών απαιτήσεων του ΥΜΕ όπου αυτές ισχύουν.
Στις προσφορές ΔΕΝ περιλαμβάνεται το κόστος του παραβόλου που απαιτεί το ΥΜΕ ανάλογα με την κατηγορία του οχήματος (από 100 Ευρώ και πάνω ανάλογα με το όχημα).
Επίσης δεν περιλαμβάνεται η σύνταξη του πίνακα των τεχνικών χαρακτηριστικών σε excel τον οποίο ζητά από τους κατασκευαστές το ΥΜΕ, για την καταχώρηση της έγκρισης στο σύστημά του.
Γ. Αποδοχή Προσφοράς:
Ο κατασκευαστής θα εξετάσει την προσφορά και εφόσον αποφασίσει ότι την αποδέχεται στο σύνολό της, τότε την υπογράφει & σφραγίζει νομίμως στην κατάλληλη θέση πάνω στο αρχικό έντυπo και το στέλνει πίσω ως επιβεβαίωση με e-mail στο info.automotiveservices.gr@dekra.com.
Δ. Προσδιορισμός Ημερομηνίας Ελέγχων:
Η ημερομηνία ελέγχου προσδιορίζεται ανάλογα με την διαθεσιμότητα από την πλευρά της DEKRA αλλά και το επείγον του ελέγχου και ο κατασκευαστής ενημερώνεται σχετικά μέσω e-mail ή τηλεφώνου. Eάν δεν υπάρχει αντίρρηση για τις προτεινόμενες ημερομηνίες, αυτές οριστικοποιούνται. Οι έλεγχοι γίνονται είτε στις εγκαταστάσεις του κατασκευαστή εφόσον είναι εφικτό ή σε εγκαταστάσεις που θα προτείνει η DEKRA (με δαπάνη του κατασκευαστή ως προς την μεταφορά των οχημάτων).
Ε. Πληρωμή:
Πριν από την πραγματοποίηση των ελέγχων, ο κατασκευαστής καταθέτει σε τραπεζικό λογαριασμό της εταιρείας, το συμφωνημένο ποσό της προσφοράς και αποστέλλει στην DEKRA το αποδεικτικό κατάθεσης με e-mail (βλ. «Γ»).
Το ποσό που αναφέρεται στις προσφορές αφορά στην μετακίνηση και διατροφή/διαμονή των επιθεωρητών στην περιοχή ελέγχου, την διενέργεια των ελέγχων, την σύνταξη των τεχνικών υπομνημάτων, την υποβολή του φακέλου στο υπουργείο & την διαχείριση όποιων παρατηρήσεων έχει το υπουργείο πάνω στον φάκελο.
Η DEKRA δηλώνει εγκαίρως & εγγράφως στο ΥΜΕ/ΔΤΟ τον επικείμενο έλεγχο με πλήρη στοιχεία του οχήματος και του κατασκευαστή, όπως απαιτεί ο νόμος, έτσι ώστε να έχουν την δυνατότητα να παραβρεθούν οι επιθεωρητές του κατά την διάρκεια των ελέγχων.
Η μη έκδοση έγκρισης τύπου από το υπουργείο είναι δικαίωμά του και ΔΕΝ σημαίνει αναστροφή της πληρωμής από την DEKRA σε καμιά περίπτωση.
Η DEKRA δεν δεσμεύεται για το χρονικό διάστημα που θα απαιτηθεί για την ολοκλήρωση οποιαδήποτε φάσης της διαδικασίας που περιγράφεται στο παρόν.
ΣΤ. Έλεγχος:
Στην προσυμφωνημένη ημερομηνία εκτελείται ο έλεγχος του/των οχημάτων. Ο νόμος απαιτεί από τον κατασκευαστή να διαθέτει έμπειρο στο αντικείμενο αυτό προσωπικό του, για την διευκόλυνση του επιθεωρητή, σε όλη την διάρκεια των ελέγχων. Συνήθως παρίσταται ο μηχανολόγος της επιχείρησης ο οποίος έχει συντάξει το «Έντυπο Πληροφοριών».
Σε περίπτωση που κατά την εκτέλεση των ελέγχων διαπιστωθούν μη- συμμορφώσεις με την τρέχουσα νομοθεσία, ο επιθεωρητής θα κάνει τις σχετικές παρατηρήσεις/προτάσεις προς τον κατασκευαστή. Ο κατασκευαστής θα πρέπει να φροντίσει να «κλείσει» τις μη-συμμορφώσεις κατά την διάρκεια των ελέγχων. Έτσι το «Πρακτικό Ελέγχου» δεν θα κάνει αναφορά σε αυτές και επομένως θα είναι εξ αρχής θετικό.
Σε περίπτωση κατά την οποία υπάρχει η δυνατότητα να κλείσουν οι μη-συμμορφώσεις μετά από επανέλεγχο ή μετά από δοκιμές των επιμέρους μη-συμμορφούμενων υποσυστημάτων, από διαπιστευμένα για τον σκοπό αυτό εργαστήρια, το πρακτικό θα παραμένει σε εκκρεμότητα. Η DEKRA θα αναμένει την εκτέλεση των σχετικών ενεργειών και την παραλαβή των αντίστοιχων test reports, προτού προχωρήσει στην οριστική έκδοση του Πρακτικού Ελέγχων.
Τις ημέρες που ακολουθούν τον έλεγχο, ο επιθεωρητής της DEKRA συντάσσει το Πρακτικό και επισυνάπτει σε αυτό, το Έντυπο Πληροφοριών του κατασκευαστή, τα δικά του test report για τις επιμέρους απαιτήσεις και τα διάφορα πιστοποιητικά.
Ζ. Υποβολή Πακέτου Πληροφοριών στο ΥΜΕ:
Μετά την ολοκλήρωση των ελέγχων, η DEKRA υποβάλλει στην εγκριτική αρχή (ΥΜΕ/ΔΤΟ) για λογαριασμό του κατασκευαστή, αίτημα έκδοσης της έγκρισης τύπου συνυποβάλλοντας τον πλήρη φάκελλο του έργου, το ονομαζόμενο «Πακέτο Πληροφοριών» το οποίο περιέχει τα πρακτικά ελέγχου της επιθεώρησης μαζί με όλα τα υπόλοιπα απαιτούμενα δικαιολογητικά και επιπλέον το φύλλο excel που ζητά το υπουργείο για την καταχώρηση της έγκρισης στο σύστημά του (δείτε το εδώ: http://www.yme.gr/?getwhat=1&oid=244&id=&tid=244 ) καθώς και το αποδεικτικό πληρωμής του παραβόλου (το οποίο θα πρέπει να έχει ήδη πληρωθεί από τον κατασκευαστή). Ακολούθως η DEKRA είναι σε συνεχή επαφή με τα στελέχη του υπουργείου για τυχόν διευκρινήσεις ή τροποποιήσεις στα έγγραφα εάν απαιτηθεί κάτι τέτοιο.
Με την έκδοση της έγκρισης τύπου από το υπουργείο, ολοκληρώνεται και το έργο της DEKRA. Η έγκριση τύπου αποστέλλεται από το υπουργείο απευθείας στον κατασκευαστή.
Η. Έκδοση Τιμολογίου:
Η DEKRA μετά την εκτέλεση των επιθεωρήσεων, εκδίδει και αποστέλλει στον κατασκευαστή, το ανάλογο τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών. Εάν ο προϋπολογισθείς χρόνος, ο οποίος περιγράφεται στην προσφορά προς τον κατασκευαστή (βλ. Ενότητα «Β»), είναι μικρότερος του πραγματικά απαιτηθέντος, ή εάν έχουν απαιτηθεί επανέλεγχοι, η DEKRA θα χρεώσει τον επιπλέον χρόνο και ενδεχομένως επιπλέον κόστη (ταξίδια κλπ) στον κατασκευαστή, στο τιμολόγιο που θα εκδόσει μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας και ο κατασκευαστής οφείλει να καταβάλει την διαφορά μεταξύ της αρχικής προσφοράς και του τιμολογίου τοις μετρητοίς. Κατά κανόνα δεν υπάρχουν τέτοιες επιπλέον χρεώσεις εξαιτίας του ότι ακολουθείται η διαδικασία που περιγράφεται στο (Α) και (Β) παραπάνω.
ΑΛΛΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:
- Είμαστε υποχρεωμένοι από τον νόμο να αναφέρουμε ότι η εγκριτική αρχή (ΥΜΕ/ΔΤΟ) διατηρεί πάντα το δικαίωμα να απορρίψει το Πακέτο Πληροφοριών και να μην προχωρήσει στην έκδοση έγκρισης τύπου για σοβαρούς λόγους δηλαδή εάν δεν πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις του νόμου για το όχημα και τον κατασκευαστή.
- Εάν ο κατασκευαστής επιθυμεί να εξάγει τα οχήματά του σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, υπάρχει πιθανότητα να μην είναι εφικτή η ταξινόμηση τους, εάν συνοδεύονται από εθνικές εγκρίσεις τύπου.
- Η ευρωπαϊκή έγκριση τύπου, γίνεται υποχρεωτικά αποδεκτή από όλα τα κράτη-μέλη. Οι απαιτήσεις που ισχύουν για αυτές τις εκρίσεις τύπου, είναι οι απαιτήσεις που αναφέρονται στην 2007/46/ΕΕ. Επίσης υπάρχουν επιπλέον προϋποθέσεις από τον κατασκευαστή. H DEKRA έχει εξουσιοδοτηθεί από το ΥΜΕ να εκδίδει στην Ελλάδα, ευρωπαϊκές εγκρίσεις τύπου εφόσον ζητηθεί.
- Σε ότι αφορά στα οχήματα ειδικού σκοπού (special purpose vehicles) όπως π.χ. τα οχήματα μεταφοράς αναπηρικών αμαξιδίων, πυροσβεστικά, ασθενοφόρα, κινητοί γερανοί, νεκροφόρες κλπ. ισχύουν ορισμένες διαφοροποιήσεις στις απαιτήσεις.
- Για την έγκριση τύπου μικρής σειράς, προαπαιτείται η αρχική αξιολόγηση της γραμμής παραγωγής από Τεχνική Υπηρεσία κατηγορίας Γ, έτσι ώστε να αποκτήσει ο κατασκευαστής το δικαίωμα έκδοσης C.O.C. (Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης) που είναι απαραίτητο για την ταξινόμηση και πρέπει να συνοδεύει κάθε όχημα του ίδιου τύπου που διαθέτει στην αγορά ο κατασκευαστής.
- Το υπουργείο απαιτεί την υποβολή διαφόρων δικαιολογητικών ώστε να δημιουργηθεί ο φάκελλος του κατασκευαστή άπαξ (ΦΕΚ 2840 Β’, 23.10.2012). Σε επόμενες εγκρίσεις τύπου δεν χρειάζεται να ξανα-υποβληθούν τα δικαιολογητικά αυτά, εκτός εάν υπάρχουν μεταβολές.
- Οι κατασκευαστές που αιτούνται έκδοση έγκρισης τύπου πάσης φύσεως τροχοφόρων οχημάτων, είναι απαραίτητο να διαθέτουν άδεια λειτουργίας (εκτός εάν απαλλάσσονται από τον νόμο) με αντικείμενο, την κατασκευή οχημάτων, αμαξωμάτων, τρέϊλερ κλπ. Όλες οι άλλες κατηγορίες επαγγελματιών και επιχειρήσεων όπως π.χ. σιδηροκατασκευές, μηχανουργεία κλπ καθώς και οι ιδιώτες, δεν μπορούν πλέον, να πάρουν έγκριση τύπου (και άρα να ταξινομήσουν) βάσει ισχύουσας νομοθεσίας. Ο
- οι κατασκευαστές που εδρεύουν σε άλλη χώρα της Ε.Ε. και επιθυμούν να εκδόσουν στην Ελλάδα, έγκρισεις τύπου, πρέπει να προσκομίσουν επικυρωμένη βεβαίωση από το οικείο επιμελητήριο της έδρας τους όπου θα αναφέρεται ότι το αντικείμενο εργασιών τους είναι τα οχημάτα/τρέϊλερς κλπ.
- Αναλυτικές πληροφορίες για τις
ισχύουσες απαιτήσεις υπάρχουν στην ιστοσελίδα του ΥΜΕ: http://www.yme.gr/index.php?getwhat=1&oid=1328&id=&tid=1436
* Για τον αριθμό σειράς (VIN), ο κατασκευαστής θα πρέπει σε κάθε περίπτωση, να ακολουθεί το 17-ψήφιο πρότυπο ΕΛΟΤ (ΙSO 3833 και συναφή).
Το παραπάνω κείμενο μπορείτε να το 'κατεβάσετε' ολόκληρο επιλέγοντας τον παρακάτω σχετικό σύνδεσμο (στα Ελληνικά ή στα Αγγλικά). Επίσης μπορείτε να βρείτε συνδέσμους για τα (α) Δελτία Πληροφοριών και τον (β) Πίνακα Απαιτήσεων.
rfq_process_for_type_approvals_dekra_2014.pdf | |
File Size: | 100 kb |
File Type: |
ΔΕΛΤΙΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΩΝ_info_doc_for_single_type_approvals_15.11.2012.docx | |
File Size: | 38 kb |
File Type: | docx |
ΔΕΛΤΙΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΣΕΙΡΩΝ_information_document_for_small_series_type_approvals_15.11.2012.docx | |
File Size: | 73 kb |
File Type: | docx |
ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ.doc | |
File Size: | 139 kb |
File Type: | doc |
ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ
Δείτε τους σχετικούς νόμους στους παρακάτω συνδέσμους.
ΦΕΚ_2840_23.10.12.pdf | |
File Size: | 278 kb |
File Type: |
ΥΑ_45727_3318_25.10.12.pdf | |
File Size: | 96 kb |
File Type: |
ΟΔΗΓΙΑ 2007_46_gr.pdf | |
File Size: | 1082 kb |
File Type: |